Mendekatkan atau Menjauhkan?

Salam dears,
Zaman teknologi sekarang ni, kadang kadang tu rasa macam tak boleh hidup tanpa gajet kan? Mama sendiri, kalau keluar rumah tanpa bawa telefon bimbit, rasa cam tak lengkap je! Sanggup patah balik untuk ambil kalau tertinggal.

Handphone Mama untuk apa? Untuk ambil gambar, buat/terima panggilan, tengok Facebook & Instagram, untuk whatsapp kawan kawan. Nak pastikan sentiasa boleh menghubungi atau dihubungilah kiranya. Tapi, kadang kadang terleka dok 'berhubung' dengan orang yang jauh, sampai terlupa orang yang ada didepan mata...


Karya asal Syed Alwi

Ada benarnya kartun tu kan? Dulu dan sekarang, sudah tak sama. Sedih, memang sedih kalau balik rumah tak disambut oleh anak anak.

Kalau nak guna gajet ni semua, perlu berpada pada. Perlu ada hadnya. Terutamanya untuk kanak kanak, ibu bapa perlu pantau & kawal sentiasa. Tapi Mama risau, kalau Mama sendiri tak mampu nak pantau. Dan ini lah salah satu sebab Mama & Ayah tak bagi apa apa gajet kat si kembar 3 ni, takut tak terkawal dan jadi leka. Diorang dapat main tab pun bila sekali sekala ke rumah Neneknya. 

Maklumlah kadang kadang kita ni nak ambil jalan mudah, tak nak anak meragam, tak nak anak buat bising, bagi je lah main tab tu. Nak nak plak kalau di kedai makan ke tempat awam ke kan. Sedangkan masa tu lah kita boleh ajar macam macam kat anak anak contohnya berbual bercerita masa makan bersama, tengok alam sekeliling masa dalam perjalanan dan sebagainya kan?

Mama pun bila dirumah, kadang kadang terleka juga mengadap handphone atau laptop ni. Tapi Mama cuba kawal dan lebihkan mengadap anak anak, daripada mengadap whatsapp atau facebook hehe. Anak anak ni, sekadar layan berborak dengan diorang masa tengok tv pun diorang dah happy, sekurang kurangnya ada juga interaksi disitu kan?

Hmmm...teknologi dan gajet ni semua, wujudnya untuk memudahkan kita. Tapi, jangan sampai ianya menguasai kehidupan kita. Jangan yang jauh didekatkan, tapi yang dekat depan mata ni, jadi 'jauh' pula! Jangan sampai yang jauh rasa diingati, tapi yang dekat rasa dipinggirkan! *Peringatan untuk diri sendiri*


Labels: