Cara Dapatkan Semula Post atau Entry Yang Telah DiDelete

Salam dears,
Petang semalam Mama telah dengan tidak sengaja terdelete post / entry blog ni...2 entry plak tu! Sebabnya Mama ada update blog guna Blogger Mobile, pastu kununnya nak clearkan space dalam Blogger Mobile tu, Mama pun mendelete entry yang ada dalam bahagian 'Draft'. Dekat entry tu pun ada tulis 'draft', tu yang confident je delete. 

Malangnya sebelum tu Mama tak refresh application Blogger Mobile tu, so rupa rupanya yang dilabel sebagai 'draft' tu telah pun di published. Memang cuak + sedih + frust + rasa diri bodoh giler aaa time tu *nanges guling guling*

Balik rumah terus mengGoogle cari tutorial untuk dapatkan semula atau recover deleted posts in Blogger. Fortunately, jumpa cara untuk tengok semula published post / entry yang terdelete tu melalui browser cache

Malangnya, it cannot recover the originally published link and the commentsTapi lega sekurang kurangnya tak perlu bersusah payah mengarang semula entry tu. Boleh terus copy, paste & publish as new entry.  Kalau karang semula, confirm 'feel' dah lain dah kan. 

Anyways, ni lah cara yang Mama ikut:

1) Taip URL blog & keyword berkaitan entry tersebut ke dalam search engine e.g. Google

Klik pada gambar untuk besarkan yer

2) Klik link yang ada dalam cached search engine & akan keluar page macam ni...



3) Copy text dan gambar dalam entry tu & paste sebagai 'new post' dalam Blogger.

4) Publish samada 'automatic' atau pun 'schedule' semula ke tarikh & waktu entry asal telah dipublish.

(credit to Blogger Tips & Tricks)


Mama cuba juga untuk republish the original post dengan cara edit PostID dalam blogger post editor, tapi tak berjaya publish. Keluar error message. A few times I tried & failed. So I resorted to publishing as new entry je lah. 

Kalau ada sesapa tau cara nak dapatkan balik comments yang dah terdelete bersama sama dengan entry lama tu, share kan please. Sharing is caring dears ;-)

Labels: ,