Erti Merdeka?

Salam dears,
Kat sepanjang jalan banyak bendera Malaysia, si kembar excited tengok and tegur "banyaknyaaa bendera Malaysia!". Mama pun cakap lah ada banyak bendera sebab smalam kita sambut Hari Kemerdekaan. Kembar tau tak Merdeka tu apa?

Pantas je si Fauzi jawab "Merdeka tu...ada Kapten lawan orang jahat. Kapten tu tembak orang jahat tu sampai mati. Lepas tu kita merdeka lah". Yang lagi dua nyampuk "Aa aah betul, cikgu yang cakap".

Erkkk okeh, itu je yang dak tecik 3 orang ni paham tentang merdeka. Everything is so straight forward & simple for them, kan? Takpa, diorang baru 6 tahun, banyak masa lagi untuk ajar diorang untuk fahami dan hargai apa itu kemerdekaan.

Kita yang dah besar panjang ni plak camna...betul betul paham ke erti kemerdekaan? :-)

Labels: ,