Thursday, March 31, 2011

Petua Memudahkan Dapat Zuriat

Salam dears,
Mama terjumpa petua ni dari blog Afifah and nak kongsikan di sini.  Ada doa & amalan amalan yang boleh dimanfaat kan oleh pasangan yang sedang berusaha mendapatkan zuriat. 

Kalau korang yang dah pernah amalkan tapi masih belum berjaya, terus kan lah.  Benda baik elok tak rugi kalau terus buat kan?  Mana tau dengan berkat usaha tanpa putus asa moga Allah akan makbul kan permintaan kita, InsyaAllah :-)


Doa Memohon Zuriat - amalkan sebagai zikir sepanjang masa:

 
“Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi’
(Surah Al Anbiya’ [21]:89)

 
"Ya Tuhanku! Berilah aku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar Doa”
(Surah Ali Imran [3]: 38)

Selain tu, amalan2 lain yang boleh di amalkan: 

Amalan pertama.
Selepas Fajar ataupun Solat Subuh
· Baca Bismillah 1 kali
· Kemudian selawat kepada Nabi Muhammad SAW 3 kali.
· Setelah itu sujud dan baca kalimah syahadah 101 kali
· Dalam sujud tersebut mohonlah kepada Allah apa yang kita hajatkan. (Umpamanya: “Ya Allah, kurniakanlah kepada hamba mu zuriat atau anak yang soleh yang Engkau berkati di dunia dan akhirat)
· Kemudian tutup doa tersebut dengan membaca selawat 3 kali.

Amalkanlah cara ini baik suami ataupun isteri selama 15 hari atau teruskan jika masih belum berhasil dan jangan merasa putus asa. Sebab Allah tidak suka terhadap orang yang suka berputus asa.


Amalan kedua.
· Suami hendaklah membaca “Ya Mutakabbir” (Allah Yang Maha Memiliki Keagungan ) sebanyak 11 kali sebelum mengadakan jimak.
· Isteri hendaklah membaca “Ya Awwal” (Yang tiada permulaan adaNya) 333 Kali setiap hari
· Isteri hendaklah membaca setiap hari “Ya Zaljalaali Wal Ikram” 11 kali kemudian tiup di dalam air dan air tersebut diminum.
· Suami isteri hendaklah membaca surah Yusuf / surah Maryam setiap hari.

Amalkanlah dengan penuh harap agar dimakbulkan oleh Allah SWT akan zuriat yang baik dan mendapat rahmat daripada-Nya.

(credit to Afifah)

Kita hanya berusaha tapi semuanya terletak pada ketentuan Allah - usaha, tawakal dan redha. Wallahu'alam....

19 comments:

eMMe said...

terima kasih...InsyaAllah...kite usaha sehingga berjaya...doakan saya kak...heeeee~

Lelord said...

thanks share yek

aNgAh_aLiFaH said...

hai mama. sayee pun penah jmpa petua ni kat sumwhere dlu. tapi tak penah amalkan. insyaAllah lepas ni akan cuba sedaya upaya nak amalkan...

Nad @ MamaZakwan said...

penah buat entry pasal ni jugak..
info kami pinjam dan kongsikan tu diamik dr majalah pama keluaran bulan lepas kot kalu tak silap :)

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

lyeah nak praktikkan tak boleh =.='
hahaa. calon pun takde lagi.
btw, sorry lama tak singgah blog mama ='(

busy dgn assignmentsss. hehee.

kakchik@ella said...

tengs for sharing this Nani. kwn kc dh 2 tahun kawen tak pregnant lagi. nnt kc suh dia refer kat sini eh.

MSS said...

surah maryam/yusuf untuk anak cantik dan bijak kan mama??

Adyshariz said...

thanks for sharing mama

Mama Kembar 3 said...

TO ALL: thanks for your comments. mudah mudahan doa & amalan nih dpt memanfaat kan semua :-)

MSS: yup, surah surah tu elok diamalkan masa mengandung gak

::MRSfie:: said...

harap2 dipermudahkan rezeki anak..

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi sabtu mama kembar 3..
alhamdullilah..berkongsi lagi ilmiah..

moga2 dapatlah rezeki tahun depan..amin

TQ mama

Atiey said...

bagus tips nie...untuk anak kedua insyaAllah akan buat...

Mama Kembar 3 said...

Mrsfie: InsyaAllah


Citarasa Rinduan: Welkam k ayu :-)


Atiey: bagus tu, mana tau ada rezeki kan :-)

Yatie Aab Khan said...

Salam kenal...amalan yg sangat bagus niee...moga2 saya dpt amalkan dan dipermudahkanNya...penantian satu penyeksaan...semoga berhasil :)

AdaNaz87 said...

salam. terima kasih kak. (:

Nur said...

Assalamualaikum..

Insyaallah..Sama- sama kita doakan kejayaan.Amin...

zaren said...

thanks for sharing kak nani n afifah!
insyaAllah sy akn cube amalkan.. doakan sy ye kak.. nie da hampir 3taun tggu baby..tp blom rzeki lg..

Ayu Fazila said...

Salam perkenalan..time kasih for info ni..InsyaAllah,sy n suami akn cube amalkan..dh nk masuk 5 tahun usia perkahwinan kami..masih lom dikurniakan rezki ank lg..

mama wana said...

assalamualaikum

salam perkenalan. terima kasih atas perkongsian info :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...